söndag 28 augusti 2011

Svar på kommentarer.

Häromdagen gjorde jag ett inlägg om där Juni öppnat o rotat runt i en kökslåda.
Några menade på att Juni måste vara understimulerad.
Egentligen borde jag inte behöva förklara det här...eller jo tydligen..


Juni är en VALP av rasen Rhodesian Ridgeback. Denna ras är som flera andra busiga o påhittiga under lång tid då de mognar sent som så många andra "stora" raser. Att hon ska rastas flera timmar om dagen är HELT fel. Juni är bara 5 månader och storvuxna raser som hon får INTE rastas hårt eftersom detta skulle vara direkt skadligt för deras leder. Givetvis får hon mental stimulans..
Äsch..orkar inte ens fortsätta.


Jag vet varför hon öppnade lådan, hon såg nämligen att jag la en påse med grisöron däri.
Om det ok för er så målar jag över "Fan" som ni målade upp på väggen..


10 kommentarer:

Annelie sa...

Mooorning Git,ja du det fick jag oxå höra ibland att min var,understimulerad...Men nu är hon över året och blivit mycket lugnare när det gäller att bita å tugga på allt..Så det är inge konstigt att dom gör så när dom är liten...:))Folk ska inte yttra sig om nåt dom inte vet,för du känner din hund bäst...:))Å du min vovve älskar sin bur,sover där både dag å natt...:))Så det är ett tips..

Kraaaam på re härliga du och ha en härlig dag!!

Mitt krypin sa...

Äh valpar är som småbarn.
Gillar att utforska saker och ting. Inget konstigt med det.
Säg den ungen som inte varit och kollat kökslådor när dom varit små.

Bara att gilla läget tills hon blir lite större.
Även om man blir galen på dom ibland. =)

Juni är iaf en supergillig hund.

Ha det så bra
Kram Anna

AnnBritt Schmützer sa...

Ja ja ja ..Det va mitt inlägg du blev irriterad över..
Det va bara en tanke och ett tips efter allt jag sett du lägger ut som hon tuggar sönder..

Sorry om du blev sååååå upprörd..men ibland kanske man behöver tips!!

Valpar behöver inte alls tugga på allt har själv jobbat med hundar och även rhodesien i 20 år..

men som sagt bli inte så sur..försök att lyssna på råd..men om du vet att du gör allt rätt så behöver du ju inga råd!

ha de gott

Susann sa...

Oj, inte alls min mening heller om jag gjort dej upprörd. Bra att du skrev det med att stora hundar utvecklas under längre tid. För det är inte många som vet detta. (Är själv ägare till en stor vorsthe, även en kelpie som utvecklas bra mkt tidigare)
Ha det gott med "lilla" Juni

annamis sa...

Underbart, svar på tal!! Finns väl ingen hund som kan motstå ett grisöra? Min älskar det men hon kräks upp det hela efter en liten stund.

Vikeskärs hem och vardag sa...

Sådär var min hund med, han öppnade skafferidörren genom att dra i ett förkläde som hängde där och fick då sina bananer :) Jag förstår dig, hunden behöver inte vara understimulerad. Så bry dig inte! Du ska inte ens behöva förklara.
kram Annika

Nina sa...

Men hallå,en busig valp är väll inte en understimulerad hund heller..
Juni verkar vara en mycket smart och kry liten vovve..ser hennes tilltag som friskhetstecken.
Visst blir man irriterad över "jag-vet-och-kan-allt-bäst" människor?!

Änglarna finns sa...

Men gud..menar du..att människor reagerat på det inlägget! El..klart att ngn gjort eftersom du skriver här...förstår inte..att folk orkar...
Är väl en självklarhet, när man skaffar hund oavsett ras..att man tar reda på och vet hur den skall uppfostras...
Stå på dej!!!
Jättebra inlägg!!
Ha en fortsatt underbar dag..med utdragna lådor...eller ngt..hahaha
Kram Annika

Anonym sa...

Tjenis! I början gick jag in på bloggen för att kolla alla vackra bilder - men nu är det lika ofta för att se vad du är sur över just denna dagen. Visst är det så att livet vore helt perfekt om inte alla runtomkring ställde till det för dig.. Hehe du e rolig du ;)) kram på dig

LjuvligtLantligt sa...

Anonym: Du anar inte hur himla rätt du har!! Så skärp er! ;)