onsdag 20 april 2011

Jag såg döden i vitögat..


Vad betyder egentligen det? "Jag såg döden i vitögat?" Har döden vita ögon, ser jag döden med den vita delen av ögat?
Nåväl..nu till saken.

I förmiddags skulle jag gå ut på trädäcket när jag känner att ngt är fel.. Jag kollar ut genom altandörren o ser att det sitter en DUVHÖK mitt på studsmattan med ett byte i klorna!
HELA studsmattan är PROPPFULL av svarta fjädrar (o annat jag inte ens vill tänka på..)
Fort som ögat skrek jag på alla barnen att komma o titta..

Reaktionerna var något spridda:

"Wow, vad coooolt!"
"Men ÖHHH ÅH FY F-N, MAMMA TA BORT DEN, TA BORT DEN, TA BORT DEN!!!!!!!!" (följt av illvrål o snyftningar från fågelrädda dottern)
"Men den kladdar ju på vår studsmatta!"
"Kolla så många fjädrar!"
"Vad gör den DÄR?"
"Ehh mamma, det där får DU ta bort"

Mitt största bekymmer var att skrämma bort den såpass skonsamt att den tog bytet med sig, jag rör INGA döda eller halvdöda djur o funderade direkt på vilken granne jag skulle ringa på ifall bytet blev kvarlämnat.
Men snälla Duvhöken flög så sakta därifrån med sin lunch i klorna.

Sen blev det passande nog till att städa fjärdrar (o annat..), lagom nu till påsk o allt menar jag.


2 kommentarer:

Hemma hos Märtha sa...

....-) Kan tänka mig uppståndelsen! Ungefär samma reaktion blev det på mina ungar när en fladdermus irrade rätt in i vår ytterdörr...Skrik och förtjusning om vartannat...:-)
Kram
Anne-Lie

Bärkulla sa...

Nej HUUUJ!!! hoppas att jag aldrig råkar ut för sånt. Fast katten vår brukar se till att vi har fjädrar över allt! Och jag som har OBEHAG för döda djur (framförallt fåglar)
Kram