tisdag 25 januari 2011

Olivträden börja vakna..

Jag är helt novis ang Olivträd men har 2 st som fått övervintra på ovanvåningen i en sval hörna.
Så gott som alla bladen har trillat av från men igår när jag kikade till dem så såg jag att det kommer massa nya små kvistar på flera ställen.
Nu måste jag klippa ner dem lite så att de kan växa med lite stil o grace tills de kan få flytta ut på TRÄDÄCKET igen..
Ett himla tjat om trädäcket men jag trivs så otroligt bra därute.. Springa runt o plantera, duka upp fika, piffa till med kuddar o plädar, kånka runt med gigantiska parasollen, vattna o gnälla över att det är FÖR varmt *L*

Kan rapportera att dottern ej kräkts mera men hon är otroligt trött och har enorm huvudvärk.
Idag får hon sova hur länge hon vill, detta kan betyda att vår middag blir hennes frukost ;)

Vad få er att överleva vintern?


13 kommentarer:

Anonym sa...

Ååå, så härligt att livet vaknar! Tankar på trädäck, sol, varma dagar gör livet överkomligt just nu. Men jag försöker starta projekt då livet är som gråast och tristast! Rensar i skåp, lådor och garderober, målar om möbler, möblerar om så jag är klar (jaja... i tanken då) då värmen är här så jag BARA kan njuta då! prova nya recept är kul... men mest drömmer man och planerar för vad som komma skall!
Var rädd om dig och hitta glädjen där den finns... för den finns, tro mig!

Eva

Skogslyckan sa...

Det riktigt hörs hur du längtar efter ett bart trädäck! Jag överlever vintern genom att vara positiv och lyfta blicken och se det vackra!!!
Kram Pia

Madonnaliljan21 sa...

Hej!

Så skönt att det inte blev mera av magsjukan! Tänk om jag hade haft samma tur med mitt olivträd, det verkar stendött :))

Ha en fin dag!

Kram Jenny

♥ Vårt lilla bo ♥ sa...

Underbart att lyckas med något nytt!
Hoppas tjejen mår bättre idag och att huvudvärken släppt!
Ha en fin dag!
Kram!

skifferhuset sa...

Skönt att dottern är på bättringsvägen! Förstår att du längtar till att trädäcket kan användas fullt ut! För att överleva vintern, ja en klurig fråga... tänker på hur skön sommaren ska bli, planerar för att sätta frön, att man kan få gå på loppis igen!! Ja lite vad jag gör för att överleva! Kram Iréne

Camilla sa...

"Hoppet om en ljusare framtid";) ha en trevlig dag kära Git! Kram Camilla

Madde sa...

Hej hej
Jobbigt med kräksjuka:( Men den träffar en förr eller senare, tyvärr!
Min älsta pojk kräktes i morse...och ligger nu i feber :(
Får hoppas resten av familjen klarar sig iaf :)

Vilka fina bilder du har...såg en bild på erat kök..såå fint :)

Ha det bra! Kram Madde

Caja sa...

Tjata på du bara...det väcker vår längtan efter värme...härligt! Jag har också 2 olivträd....de står inomhus fast riktigt kallt i ett förråd, de får vatten endast några gånger på en vintersäsong. När jag hade inomhusförvaring så tappade de alla bladen, då klippte jag av alla grenar (lipandes) men det var det bästa jag har gjort för sen kom de med nya friska tag och blev jättevackra igen.

Ser fram emot att få se bilder till våren/sommaren av din terass...då får vi onlinefika...för det började jag med i somras och det är riktigt trevligt.

Kram till dig Git och jag håller tummarna för att smittan inte sprider sig vidare./caja

Östervik9 sa...

Hoppas att ni kryar på er snart, vi har också alla gått igenom vinterkräksjukan nu under julen/nyår, BLÄÄÄ
/Camilla

Nattmia sa...

Ett olivträd har jag med, men jag satte mitt i sovrummet innan för altandörrarna, det verkar trivas där och är lika fint som när jag tog in det :-)

Kräksjuka är inget kul, hoppas hon snart är helt frisk igen..

Kram Mia

Annbritt Schmützer sa...

Vintern kan ha sina bra sidor oxå..När solen skiner och det är runt -10 så är det helt fantastiskt ute..annars är det väl bara att gilla läget*L*

Fräknis sa...

Å wow! har du lyckats övervintra dom! Vad roligt! Köpte själv ett fint träd för 600 spänn (aldrig mer) som övvervintrade riktigt bra..det gjorde nån jävla ohyra också, ursäkta språket, så efter ett tag så såg olivträdet ut som en bommulls farm. Bara att slänga!
Men all lycka till dig och dina raringar!
Kram

Caroline sa...

Bra att du har något härligt att längta till:) Själv längtar jag efter våren och försommarens underbara dofter. Hägg, syrén, liljekonvaljer mm. Fågelkvitter, skränande måsar och sura kanadagäss:) Jo, just ja, vet ej ens hur ett olivträd ser ut i något skick. Ha det bra!