onsdag 15 december 2010

Var jag lika trött som tonåring?

Vår tonåring sover som en liten bebis.
Hon behöver en liten (ok, ganska låång) lur när hon kommer hem efter skolan.
Idag fördröjde jag dock denna eftersom jag tvingade med henne till affären..vi gick där mellan hyllorna o fullkomligt släpade benen efter oss.
Jag vände mig om o sa gnälligt:
"Varje steg känns som om jag håller på att bestiga ett berg"
Tonåringen tittade på mig med trötta ögon o nickade.
Då förstod jag att så som jag kände mig idag, så känner hon sig mest hela tiden....
Men vad gör man, de utvecklas i rasande fart, hormonerna far runt som en polack på ett svartbygge o pressen i skolan är gigantisk.
Allt det där kan jag ta, det är humöret som går mig på nerverna..denna ständiga berg o dalbana.
De yngre barnen härhemma är stundtals förvirrade, vad FAN hände med syrran?!
Från att vara en omtänksam, rolig o hjälpsam storasyster till en som skiftar från rasande/glad/sarkastisk/sur/lycklig/gullig/förbannad/fnissig inom loppet av en kvart kan vara krävande även för mig som jobbar med dessa varelser hela dagarna.(tonåringar alltså..)



Jag pratade med ena sonen om detta idag:

Sonen: Är det ok att *** sover nu??
Jag: Ja det är ok, kom ska jag förklara varför..
Sonen: Det är bara för hon e tonåring o sånt va?
Smart kille!

Förövrigt kom 9-åringen precis in, han såg konstig ut runt munnen o pratade lite grötigt.
Sådär kan det gå när man slickar på en lyktstolpe i minusgrader :)))


9 kommentarer:

Vita Falkens Lantliv sa...

Hahaha stackars liten, klok kille;)) Fast okej erkänner smakade väl jag med på!
Här är precis samma beteende fast 2 stycken. Sen då dom ihop, hjääääääääälp säger jag bara, katastrof, brukar få stå emellan som en slags mur för dom inte ska slå halvt ihjäl varann! Sen 5 minuter efter så är dom som världens bästisar.

Kram Susanne

Annbritt Schmützer sa...

Så trött är inte normalt om hon sover sina timmar på natten!
Narkolepsi är en sjukdom som man kan ha i en mild form.Det visades att en del barn fått det av virussprutan..
Kanske vore idé att kolla upp*L*

ha de

Marita sa...

visst är det härligt med barn. vet vad jag har att vänta mig då.
här fastnade pojken med tungan i en iskall hammare..bläää.. dock var han kanske bara tre år då.
~marita~

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag undrar hur många timmar de kan sova egentligen de där murmeldjuren!? Men lilla 9-åringen där, skinnet sitter väl kvar på tungan? Jag minns att jag fastnade med tungan på kläppen till dragkedjan på jackan när jag var barn, sen gick det inte att dricka något varmt på en vecka.

Ha det gott! Må väl!
Kram,
Regina

pysseltanten sa...

Ooooh va jag känner igen de...
Har exakt samma dilemma här hemma...
Har en 12½ åring, som har varit tonåring sen hon var 6!...:))
Men stackars sonen då...påminner mej om filmen Dum, dummare...hihi...
Ha en härlig kväll...imorrn får vi SNÖSTORM!...:))
Kraamizar Git

Camilla sa...

Jag tycker synd om din dotter! var själv där för ett par år sedan och det var hemskt. Man hängde knappt med själv på sitt humör. Och den ständiga tröttheten ska vi inte prata om!!! Ge henne extra mycket kärlek för det behöver hon;) Kramar Camilla

Måd - Himla lantligt i My Precious Home sa...

He he, allt det där har man "gått igenom" leeeeeeeeeeeer när jag läser och minns....

Du gumman, din blogg har "spasmer" (kraftiga såna eller är det "tics" he he) när jag hälsar på - får nästan epilepsianfall.... rycker i hela sidan... med start i nedre kanten....

Vill bloggen säga nåt till mig när jag kommer tror du eller gör den så mot andra också...

He he...

Överlever nog - hälsar så gärna på ändå...

Sköt om er hela högen!
Kramar

Måddan

Elle sa...

Jag tycker att det låter som om JAG är i tonåringen. Har liksom samma symptom....

Charmigt lantligt sa...

Hejsan!

Ååå jag kommer ihåg den där tröttheten sen jag var i tonåren, och i samband med den träffade jag en kille och jag somnade så fort jag satte mig i en soffa, han tyckte jag var den tråkigaste tjejen i världen =) Men så trött jag var och humöret svängde ordentligt, men de gick som tur var över =)
Nu är man pigg som en lärka =)
Stackars pojken, men man brukar lära sig av sina misstag som tur är, jag har också prövat ajaj =(

Ha en skön kväll
Kramar