lördag 27 november 2010

Ta tag i era barn!



Ljusförrådet börjar sina så idag blir det en tur till IKEA.
Nackdelen är att det är lönehelg o då tycks ALLA välja just detta ställe att spendera sin lön på...

På IKEA samlas även småbarnsfamiljerna som flugor kring en koskit.
Tro nu inte att jag hatar småbarn..för jag verkligen gillar ungar MEN vad hände med föräldraansvar o vanlig hederlig barnuppfostran??
Många barn går fram som små orkaner, de styr o ställer, skäller på sina föräldrar, slår dem, säger emot o är allmänt otrevliga..föräldrarna viker sig som om denna lilla krabat är guds gåva till mänskligheten.

Men för fan..skärp er!

Jag LOVAR att era barn älskar er TROTS att ni uppfostrar dem o kanske tom mer eftersom de då också får RESPEKT för er vilket de INTE har nu.
Ta tag i er föräldraroll o led din familj!
(bild från övre hallen, olivträden i sval vintervila)

Nu ska jag invänta alla syrliga kommentarer från sårade latte-morsor men under tiden ska vi på IKEA med en väluppfostrad tonåring som älskar oss vilkorslöst TROTS att vi uppfostrat henne!

Kramkram

11 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Hej min vän!!!!
Håller fullkomligt med dej i detta avseende, ingen pli alls på sina barn,jag säger inte att det gäller alla men många!!!!!
Ungarna växer upp och har svårt att visa empati och respekt för andra!
ha en fin Helg!
Kram Kathrine

Marita sa...

Hoppas du har det bra på Ikea.
Alla barn är ju inte så..
Mina försöker jag uppfostra att ha ett bra sätt i butikerna och lyder man inte får man gå och sitta i bilen..hahaa ;)
~marita~

Mys, tok och huset på landet ! sa...

Ååå va skönt att höra att det är fler som ogillar gapiga kaxiga barn och som e livrädd för att säga NEJ ibland ....

Som sagt barnen blir tryggare och lugnare när dom inte behöver testa gränser hela tiden, dom vet vad som gäller :)

Ha en fin lördag i vinter Sverige, kram Jessica

bakom berget sa...

Ett sant ord i rättan tid! Vad skönt att höra att någon reagerar. Jag arbetar ju med barn så jag ser vart åt det håller på att barka. Man får en känsla av att föräldrar har dåligt samvete för att dom inte kan vara med sina barn tillräckligt mycket för att arbetet kräver så mycket av folk nuförtiden. Då kompenserar dessa föräldrar (inte alla men dom flesta) det med att låta barnen bestämma i familjen. Stackars barn säger jag bara!! Hur ska dom kunna lära sig hur det fungerar i verkligheten. Man gör sina barn en stor otjänst. Det enda man har för detta är att andra inte tycker att dessa barn är särskilt trevliga att umgås med. Barn som har tydliga gränser mår alldeles förträffligt bra av det. Och NEJ..Jag talar inte om hård disiplin, utan bara lite vanlig uppfostran.
Ha en fin helg! Kram Åsa.

Anonym sa...

Tack... äntligen någon som säger det som måste sägas! Har aldrig kommenterat men läser alltid din blogg! Har själv fem barn och det har gått bra fast jag är ensam... Man är förälder så kort tid så då får man göra sitt bästa!

Kram Tekla

Susann... sa...

TACK säger jag bara, Tack för detta inlägg ! Detta händer ju på fler platser än IKEA. Ibland skulle man vilja fråga vad dom håller på med. Jag har ju faktiskt trott att jag förmodligen börjat bli gammal, är såå trött på dessa barn som "bestämmer". Har två själv, visserligen vuxna (24 & 23). Dom har tyckt måånga gånger att man är en "jobbig" mamma/pappa, men absolut inte nu. Till & med dom kan ibland fråga "Har jag verkligen betett mej på detta sätt när jag var i deras ålder?" Tro nu inte att mina änglar inte haft glorian på sned.För det har dom verkligen.
Ha nu en fortsatt skön kväll.

Nattmia sa...

Håller helt med dig.. och så undrar jag varför man skall ha små barn med på tex IKEA eller ännu värre GeKås?? De anske tycker det är kul fram till de fått något och sedan hör man oftast bara tjat och gnäll, vilket jag förstår dem.. Nä låt barnen vara nånstans där de kan ha kul och slippa asas runt i en affär som de inte trivs i..

Hoppas du fann vad du skulle..

Kram Mia

Vita Falkens Lantliv sa...

Jag håller med dig till fullo! Jag älskar små barn om dom är "vettiga". Jag hatar barn som skriker, slåss och gör precis som dom vill...BLÄÄÄ. Nu är det ju inte barnen utan föräldrarnas fel.

Ha en skön kväll!

Kram Susanne

Vardag och flärd sa...

Jag tycker du har så rätt! Jag gillar dig mer och mer och det gör min vuxna dotter också - hon tycker du är helskön!
Ha en riktigt skön kväll!
Kram Eva

Maleviks Rosenträdgård sa...

Ljusbrist är ju inte bra i dessa tider :)

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

hos mig
VÄLKOMMEN att vara med..
Håkan

Huset vid ån sa...

Hallå vännen!
Tack för dom orden....
Jag kan bara hålla med!
Ikea försöker jag undvika en lönehelg, för då är ju folk heltokiga!! I allafall i örebro....

Hoppas att du får njuta av en fin o stämningsfull första advent!

Kram Therese