söndag 28 november 2010

Forts..

Det blev inga syrliga kommentarer ang barnuppfostran!
Tro nu inte att våra barn är några änglar..de har oxå glorian på sned som Susann skrev om sina barn.
Vi har också situationer, incidenter och händelser som ställer oss föräldrar på prov alltsom oftast.
Grejen är nog att hitta en bra bas, att VÅGA fostra, att hitta barnens olika kanaler där man kan nå dem.
Folk säger ofta att de behandlar alla sina barn lika i alla avseenden, det gör inte vi.
Givetvis gäller samma regler för alla men 12-åringen fattar ju själv att man inte får slåss medans det inte är lika självklart för en arg 7-åring.
Med en tonåring är det helt andra grejer som gäller..
 Alltså måste man ju vara sjukt flexibel som förälder!
Oavsett så behandlar man alla med kärlek o respekt, vi för dem o dem för oss.
Sen kan man ju bara hoppas att det går vägen, för vi kör ju trots allt bara på känsla, vett, sans o vanligt folkvett ;)

På akuten häromdagen satt en tonårstjej med genomblöta uggs:

Mamman: -Men herregud, du är ju HELT blöt om fötterna hjärtat!
Tjejen: -Jaha, OCH!?
Mamman: -Men vi måste ju köpa nya skor till dig, du kan inte ha dem nu när det är snö..
Tjejen: -Alltså ni är så dumma i huvudet..SKIT NI I DET!! (skrek hon o rusade ut medans mamman satt kvar o fortsatte läsa sin tidning)


Min son som hörde/såg det hela vände sig mot mig o viskade:
 -Ofta man säger så till sin mamma!?



I burspråket står det vackra skrivbordet, det används sällan/aldrig till det men är så tacksamt att pynta.


Julpyntandet fortsatte igår..o ja det kommer det att göra varje dag ända tills juldagen troligtvis :)

Ha en myspysig advent!

Kram

5 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Ja, det där med barnuppfostran... det är typ det där med barnuppfostran... Tänker inte gå in för mycket på hur jag/vi tänker för det är ju en hel avhandling och olika situationer kräver så olika och... men jag älskar dem, jag respekterar dem, jag kramar dem, jag pratar med dem, jag ber om förlåt när jag har fel, jag ändrar mig när jag har fel och jag kräver exakt samma uppförande tillbaka men jag förväntar mig inte det eftersom de inte är riktigt färdiga vare sig i kropp eller knopp. Jag guidar med mycket kärlek och bestämda hårda "nypor" när det behövs kan man kanske säga.

Fint du har gjort!!!

Kramis Lisa

Lavendeldockan sa...

hej på dig.
har aldrig kikat in hos dig förut men måste säga att dina bilder är jättevackra!
Önskar dig en skön advent
många kramar
erica

Susann... sa...

Ser att det inte bara är jag som gillar dina bilder :) Håller själv på att försöka lära mej detta.

Luiza sa...

Hej Git!

Håller med dig, trots att jag inte själv har barn, men har bevittnat hur otrevligt det kan bli mellan förälder och barn många gånger...

Hoppas du får en trevlig 1:a advent!

Kram/
Luiza

Nattmia sa...

Barnuppfostran är inte lätt, oftast lättast att påpeka hur man tycker andra skall göra och helst innan man själv fått barn ;-)

Njut nu av kvällen och den nya veckan som är i antågande..

Kram Mia