torsdag 7 oktober 2010

Veckans rödstrumpeinlägg.



Varför tror många män att kvinnor är en allmän egendom?
Överallt i världen finns det olika sorters kvinnoförtyck men att läsa om det i tidningen ger en annan känsla än att höra riktiga personer i sin närhet berätta om det.
Hur uppkom det ett förtryck överhuvudtaget? Vem tyckte från början att kvinnor var det "svaga" könet?
Jag lever inte i ett sånt förhållande, varför skulle jag acceptera det? Tanken på att JAG skulle tillhöra ngt svagt överhuvudtaget är ju bara befängt medans i andra kulturer är det just så enbart DÄRFÖR-kvinnan ÄR svag och därmed mindre värd.
Vilken liten manlig profet med mindervärdeskomplex var rädd för kvinnor och var därmed tvungen att trycka ner dem/bränna/stena dem och hur lättpåverkade var resten av männen runtomkring?
Är män "förmer" för att de har en penis och har mer muskler än oss?

Många kvinnor har inget val men det finns även de som har ett val, varför finner ni er i det?
Lämna dessa män, frys ut dem, låt DEM bli de svaga och utsatta.
Varför tillåter ni er vara offer i 5-10-15år?


Denna symbol ska inte ens behöva finnas, jag som kvinna ska inte behöva kämpa för ett skit!
Kvinna, man, barn=människa=ingen skillnad.
Jag ska kunna gå naken på stan utan att en enda man rör mig(mammas uttryck), jag ska kunna vara huur packad som helst utan att en man tror att jag är villig, jag ska kunna gå genom skogen hem på natten utan att en man tycker jag är lovligt byte.

OM inte en kvinna säger JA så är det INTE ok att bara ta för sig..ser vi ut som något j-vla smörgåsbord eller!?


Vissa som blir tex våldtagna vågar inte ens berätta detta hemma, de vet att familjen kommer att skylla allt på tjejen och att hon dragit skam över familjen.
Ska hon be om ursäkt? "Förlåt men det var inte meningen att han våldtog mig?"

En annan grej som stör mig är när jag berättar att blivande maken städat och/eller har handlat. Då utbrister folk:
"Åhh va gulligt av honom!!"
WHY?
För att han är man??
Det är faan ingen som tycker det är gulligt när JAG städar eller handlar.
 Om jag inte har helt fel så både äter han o smutsar ner lika mkt som mig...


En man för mig är som den man jag lever med nu, en man är snäll, ömsint, kan säga förlåt och med ett stort gott hjärta.
(sen att han behandlar mig som en drottning hör ju inte hit;)
En man som är jämlik med kvinnor, varför skulla han inte vara det, vi är människor bägge två.


Over and out från rödstrumpan!
:)

12 kommentarer:

Skogslyckan sa...

Tycker inte du är en rödstrumpa för att du skriver om det här. Helt naturliga värderingar som alla borde ha. Men tyvärr är det ju inte så.
Kram Pia

Fiff sa...

Hejsan. Jag gillade verkligen din mammas uttryck, det var skönt och summerade det hela bra. Kan bara säga att jag håller med precis! O så tänkte jag höra om du ville beställa några spöken av mig, eller du har ångrat dig..? Sov gott med en underbar man bredvid dig, det ska jag ;-)

Sirpa sa...

Du...om jag hinner så mailar jag till dig imorn!
Kram Sirpa

Camilla sa...

Helt rätt inställning!
Håller helt och hållet med!

Kramar Camilla

Elle sa...

Jag lever i ett land som utifrån uppfattas som modernt, men som internt är väldigt "efterblivet" och konservativt. Här jobbar männen och kvinnorna sköter barn och hushåll. De "yttre omständigheterna" som t ex urusel barnomsorg (fr o m 3 år, ej heltid, inga fritidshem osv) ger kvinnorna inget annat val. Om man inte har en supermormor runt hörnet som ställer upp.
Eftersom kvinnorna "ändå går hemma" hela dagen, förväntas det inte av mannen att han ska börja städa när han kommer hem efter en slitsam dag.
Vissa kvinnor har turen att hitta en "modern" man som ställer upp lite hemma, andra lever efter det gamla systemet.
Att höja rösten kan ibland vara väldigt slitsamt och krävande. Att bli behandlad jämnlikt är svårt.
Jag talar för vår region, på landet. I storstäderna är det nog lite annorlunda.
Skulle kunna förklara mycket mer, man det skulle bli en alldeles för lång kommentar.
kan bara säga att jag håller med dig i ditt inlägg.
Men, din (blivande) man verkar vara en bra kille och du kan verkligen vara glad över att hitta en man som ställer upp. (vilket ju inte är självklart hos alla....)

För att svara på din fråga:
Ja, min man förstår och kan prata hyfsad svenska. Läser gör han dock inte gärna.
Jag vet ärligt talat inte om han smygläser mina inlägg. Kanske måste se upp lite med vad jag skriver...*ler*
Hemma pratar vi tyska. Mina stora pojkar förstår lite svenska, de små kan endast ett par ord.
Nu ska vi ju till sverige, så jag hoppas att deras ordförråd förbättras lite.
Och var du bor visste jag redan innan! *ler*

Vi hörs igen!
Kram Elle

PS. Hinner han sticka mössan också?

Livet på Berget sa...

Ja men visst är det så. Det handlar ju om att ställa upp för varandra i ett förhållande. MEN du har helt rätt i att man tenderar till att dalta lite med männen och berömma dem när det varit duktiga medans det mycket sällan är någon som berömmer oss kvinnor när vi dammat igång en tvättmaskin eller nått annat. Lika värde och lika rättigheter, ja tack! Det ska vi tuta i våra barn varje dag.
Ha en fin helg!
Kram
/Sara

NataljaOblonskaja sa...

Jag gör vågen för dig, och
ger dig en stor Award för detta inlägg.
Ha en skön helg!
Camilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag håller med dig. Ibland kan man undra varför vi inte har kommit längre. Våld mot och förtryck av kvinnor i hemmet är förskräckligt och det är sorligt att en del kvinnor inte kan ta sig ur förhållanden där det förekommer. Att vi inte ska kunna röra oss utanför hemmet utan att vara rädda för att bli antastade är obegripligt.

Jämställdhet i hemmet kan det se olika ut. Maken och jag har gjort en fördelning av "hushållssysslorna" som vi båda är nöjda med. Ingen känner att den andra gör mer eller mindre även om vissa saker traditionellt sett är "manligt" resp "kvinnligt" (och han är inte gullig när han dammsuger;-))

Det här är ett viktig ämne som bör föras upp på agendan. Tack!

Önskar dig en fin fredag och en trevlig helg!
Kram,
Regina

Solgården Butik och Café sa...

That´s the spirit!!! Gooo woman!!

Kraaam/Sofia

Sirpa sa...

GIT, DU HAR E-POST!
Kram Sirpa

Fiff sa...

Hej igen! Jag tar 20 kronor styck +frakt för spökena. Så om du vill ha så kan du maila mig. Jag kan ju behöva lite tid, och du kanske vill ha dem innan halloween? Ha en fin helg, mvh Maja majafiff@hotmail.com

Anki sa...

Hålle absolut med dig!
Vem f-n tackar oss?!

Ha en bra helg!
Kram Anki