söndag 5 september 2010

Tvångstankar-jag?!?



Detta är en av mina favvo-muggar, det beror på att jag själv har gjort den! (det e fint att vara blygsam..;)
När jag var ca 12-13 år (har jag rätt mamma??) så gick jag, min syster o mamma på en keramik-kurs o detta är ett av mina alster.
Fantastiskt kul o jag vill göra det igen!!
Ska leta upp ngn keramik-människa i närheten av oss tror jag.
(Bor någon av er nära Hbg o sysslar med detta så hör av dig!)


Nu till något helt annat.
Hösten o vintern är mys tycker jag för det mesta utom 1 en grej.
Jag har som bekant en liten släng av bacillskräck o på vintern frodas dessa i massor överallt.
Sedan tidig ålder har jag präntat in i barnen att:

*Aldrig hålla i räcken i trappor el rulltrappor.
*Har kompisen haft magsjuka ska det gå MINST 2 dygn innan de får leka igen.
*Allt ätbart som man tappat förblir liggandes.
* Hellre sprita sig en gång för mycket..
*Om någon kräks i skolan så springer man därifrån fortare än kvickt!
*Aldrig skoja om magsjuka! (vi gjorde det i julas o vad hände på julaftons kväll tror ni??)
*Tvätta händerna direkt när vi kommer hem innan vi rör ngt.
*Försöka undvika inomhus-lekland. (OMG vilken smitthärd!)

De få gånger vi har drabbats av magsjuka så händer det ngt med hela familjen. 
Man kan höra övriga barn skrika med ångest o panik i rösten:
 "Mamma, ***** kräker!!!!!!"
OMEDELBART isolerar vi det sjuka barnet tillsammans med mig/blivande maken plus att en av badrummen är off limit för resten av familjen. Det åker fram handskar, klorin, påsar, handdukar som enbart är till för den sjuke, resten av familjen spritar o tvättar sig som galningar o den sjuka tillåts inte gå in i kök eller det "friska" badrummet.
Hitills har vi lyckats förhindra smitta (TA I TRÄ!) men detta året vill jag inte veta av att ngn säger "Mamma, jag mår illa"
Jag kallsvettas o får panikångestattack av bara tanken...


Vad är era tvångstankar?

Kram

12 kommentarer:

Livet på Berget sa...

Oj oj ja baciller är inte trevligt, har väl liten släng av bacillskräck jag med men med alla djuren så börjar det gå över nu faktiskt.....
Jag har helt klart en tvångstanke när det gäller mina framtänder, är rädd när jag cyklar, åker slalom osv att jag ska falla och slå ut dem. Därför är jag skit mesig så fort det börjar bli lite fart. Tja vet inte varför det är så.....bara acceptera.
Ha de gott!
Kram
/Sara

Vita Falkens Lantliv sa...

Hahahaha herregud det är ju precis som jag hade skrivit detta. Samma fobi för speciellt magsjuka. Jag mår illa bara jag skriver ordet!
Jag trodde jag var ensam i detta landet med mitt "lätt" hysteriska sätt med bla, tvätta händerna, inte ta där, spring om någon kräks m.m

Skönt att jag åtminstone har en till som är som jag!!! ;)))))

Kramar Susanne, men du mår inte illa eller är förkyld? För i såna fall hoppar vi kramen;)

Sirpa sa...

Hej Git!
Nääää, baciller är inte roliga!!!
Tvångstankar - inget...juu kanske, om jag håller på att skriva eller läsa nått så måste jag får göra det till slut utan att nån avbruter mig, annars tappar jag totalt bort mig och jag får börja från början igen.
Hur är det med din förkylning!
Har en skön söndagkväll!
Kram Sirpa

Maggan sa...

Här är en utan tvångstanke! Härligt, att slippa sånt otyg.
Spritar mej aldrig, vaken in- eller utvändigt.
Jobbar med en som har tvättfobier, står inte annat än över tvättfatet, tvättar och spritar sej, sjukt. Och inte nog med det, hon är sjuk för jämnan, dessa människor är både gröliga och dyngaktiga, du skulle behöva träffa en, så blir du nog botad.
(Skrattar), kan man ha kul på andras bekostnad, så gör man det...

Önskar dej sköna dagar
Kramar
/Maggan

Hanna sa...

fina koppar.
Ha en bra vecka.
Kram
Hanna

Vitt hus med svarta knutar sa...

Magsjuka är faktiskt inte roligt alls. Har flera bekanta familjer och där brukar hela familjen krokna en efter en. Vi har varit väldigt förskonade från detta, även när barnen var små och gick i förskolan. Däremot kan jag tycka det är obehagligt när människor går genomförkylda till jobbet och hostar och nyser. Då håller jag andan.

Hoppas vi klarar oss från alla bacillusker i höst.
Kram,
Regina

Tina sa...

Hej vännen.
Men va fin mugg!!! Du va i 13 års åldern..tänk då bara på vilka alster du kan göra nu då =)

Jag måste säga att jag delar nog din tvångstanke!!
Peppar peppar... har bara haft maginfluensan nån gång som liten... min son hade det nån gång när han va yngre, min man nån gång när han va yngre.. så vi har sluppit eländet...
en jul blev HELA min familj ( föräldrar, syskon & syskon barn ) magsjuka... nästan alla utom jag, min man & min son.

Jag hoppas verkligen vi slipper det i fortsättningen oxå..för det är en av mina ångerst framkallande mardrömmar....

Hoppas ni slipper det & att ni alla får en fin vecka.
Varm kram Tina

Elle sa...

Vid första kräk-barnet börjar jag genast dricka pepparmintste. Det lugnar min mage lite. Jag klarar nämligen inte av att kräkas och nån måste ju vara sjuksköterska och det blir naturligtvis jag.
Förra våren var hela familjen magsjuk - utom jag - som nästan hade förstoppning. Hade väl en stålmage.

Tvångstankar?
Jo, jag brukar också tvätta händerna när jag kommer hem från affären, där känns smutsen riktigt. Men det är ingen tvångstanke.
Det enda tokiga jag annars gör...ja det är tokigt...när jag hänger upp tvätt har jag blå och grå klänypor....usch vad jag skäms...och jag kan inte blanda färgerna när jag hänger upp plaggen. Alltså, två blå eller två grå. Känner bara att det betyder otur om jag tar EN blå och EN grå till samma t-shirt.
Snacka om sjuk i huvet!
Men är vi inte alla lite tokiga, fy vad trist att vara normal! *ler*

Ha en skön dag!
Kram Elle

Ps. Var just till läkaren idag och han sade att magsjukan är på intågande i trakten....

Black Iris sa...

Oj vilken bacillskräck du verkar ha. Lider med dig.
Din mugg från barndomen ser riktigt proffsig ut så jag förstår att det är en favorit.

Kram Maidi

Sirpa sa...

Hej gumman!
Hoppas du mår bättre och din vecka har börjat bra!
Kram Sirpamaynewade@

Sirpa sa...

Grattis gumman! 20 000 besökare idag!!! Kraaam <3

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Jag är också vansinnigt rädd för magsjuka!
Men jag spritar mig sällan till vardags. Tror man blir extra mottaglig för baciller om man överdriver det.
Men så fort det är någon på jobbet eller i barnens klass som har magsjuka, så spritar vi oss när vi kommer hem, och innan vi äter middag:)

Jag har också en liten handspritflaska i handväskan, som jag använder efter besök på offentliga toaletter. Ibland spritar jag också toaringen där innan jag sätter mig:)

Tack o lov har vi sällan (peppar,peppar) magsjuka, men har ofta en förkylning!
Nu käkar jag och barnen sedan ca 1 månad, (sambon är ALDRIG sjuk) ProbiFrisk. Ett hälsokost medel, och jag lovar att vi ALLTID är sjuka efter 1:a veckan på skolan på hösten...Men nu har det gått nästan 3 och ingen av oss är förkylda!! Peppar, peppar ska jag väl tillägga:)

Susanne