söndag 26 september 2010

Hey teachers,leave them kids alone!



Varför har barn läxor?
De sitter hela dagarna i skolan o pluggar men inte nog med det utan de ska även sitta på fritiden o svettas de små liven.
Jag får smärre panik när jag hör 8-åringen säga: "Jag måste göra läxan nu, jag fattar inte den"
Eller 10-åringen: "Jag behöver hjälp med min läxa"
Eller 12-åringen: "Mamma, jag har läxa varenda dag o du måste hjälpa mig!"

Här är flera fel i detta:

1. Är det MIN uppgift att undervisa barnen hemma?
2. OM barnen behöver min hjälp, då är läxan för svår!
3. Barn måste ha fritid, ORÖRD fritid UTAN att tänka på skola/läxor.
4. Barn som kontinuerligt går i skolan och jobbar ska INTE behöva ha läxor.

Hörde på nyheterna att en skola här i Sverige vägrar ge ut läxor, det finns inget positivt i det tyckte dem.
GO GO GO!!

Jag jobbar själv på en gymnasieskola så att läxa upp mig  i detta ämne är helt meningslöst.
(Ohh shit vad fyndigt...hehe)




På tal om något heeelt annat, jag älskar korgar, dessa två kostade 24.50 kr/st på rea..smart att bara köpa 2 stycken då.
 *TRÖG*

Kram
Ps. Glöm inte min utlottning..klicka på bilden längst upp till höger!

11 kommentarer:

Förgätmigej ♥ sa...

Ja, hugamejsan vad det där med läxor kan vara jobbigt. Man är ju inte liksom i stånd att vara alert varendaste dag för att hjälpa dem att förstå.
Kram Stina

Sirpa sa...

Ja, det där man kan tänka på! Gissa vem som sitter på soffan just nu och svettas med en politkläxa :/ Leyla, och hon är INTE glad!
Du, nu är jag kanske dum men vilken länk-grej man trycker om man vill att t ex. klicka bild el. text att man kommer till sin egen gammal innlägg? Har aldrig gjort det tidigare!
Har det fin måndag!
Kram Sirpa

SwedishCorner-DownUnder...Pernilla sa...

Tjusiga korgar!

Sonen bara är 4. Han börjar skolan i januari 2012 så jag har allt sånt skolarbete/läxhjälp framför mig... ska bli spännande!

Kram från Australien♥

Sirpa sa...

Fabian min svenska :) Provar igen..
Du har skrivit "...utlottning..klicka på bilden längst upp till höger!" Okey, man gör det och man kommer till det gamla inlägget om utlottning.
Men vad gjorde du på gadget att den funkar så?

Elle sa...

Det där med läxor är en grej jag ville ta upp i kommande inlägg (vi tänker inte bara lika tokigt, vi tänker även parallellt...*hjälp*)
Min son har sedan första skolveckan i första klass, två läxor OM DAGEN!!!
Gissa om han hatar det och JAG hatar det. Jag tycker att de ska springa omkring i friska luften istället!!

Har inte haft internet under helgen och ser att jag missat din utlottning, så nu ska jag "ner" och fjäska lite för dig i förra inlägget! *ler*

Ha en skön vecka!
Kramis Elle

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Hej där!
Jag håller helt med! Jag blir tokig av att behöva hjälpa mina barn med läxor som jag ofta inte förstår något själv av (eller hatade redan i skolan;-( Hoppas fler gör sina röster hörda om avskaffning av läxor!

Tänkte bara tipsa om att jag har UTLOTTNING AV 5st SUPERGOSSIGA PLÄDAR hos mig idag!
Ha det gott! kram H.

Sirpa sa...

Hej!
Hoppas din vecka har börjat bra!
Ny vecka med hosta men fabian den ska få...lördag till Falun!
Hoppas jag blev inte jobbig med frågan!?
Har en fin måndag!
Kram Sirpa

agnes och vendela sa...

Jag håller med i detta, fast mina barn är vuxna,har dock barnbarn. Föräldrar och barn är trötta på kvällen,det skapar konflikter.Kraven också man ska prestera på jobbet och vara på topp överallt.Orkar?

kram fr.Agneta

Hanna sa...

söta korgar.
Kram
Hanna

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

....Fnissar mycket gott åt din roliga kommentar hos mig:-) Det är just såna kommentarer som ger lite extra guldkant:-)

Kraaam Hillevi
PS Vovven brukar behöva en runda vid nio-tiden... blir väl lagom efter nattningen av ungarna, dårå....;-)

Sirpa sa...

Hej!
Tack, jag ska prova det när det är dags! Hoppas din vecka började bra!
Har en trevlig tisdag!
Kram Sirpa