söndag 8 augusti 2010

Sista semester-trippen gjord, lååångt inlägg.


Hej!!
Vi kom hem från vår storstads-tripp i Torsdags natt, jo jag inser att det är Söndag idag men jag har helt enkelt inte hunnit med er.
NU har jag dock tid, föst kommer en bild-kavalkad eller hur det nu stavas..)



Ett av stoppen gjordes vid Gränna, har aldrig sett så mycket polkagrisar i hela mitt liv.
Barnen var impade av polkagris-bagaren..

Här klättrar vi runt i en gammal borg vid Vättern..kommer inte ihåg vad den heter men cool var den!
Här vill jag bo! Ja alltså inte i borgen men vid vättern i ett vackert hus på en klippa..

Dagen efter stack jag o ungarna till Slottet o gamla stan.  Konungen öppnade fönstret o ville bjuda in oss på fika  men vi sa att vi har lite tajt med tid så det fick bli
en annan gång..sorry Calle.

Här går vi lite slentrian på gamla stan precis innan någon öppnar HELA himlen..

Det regnade, regnade, regnade o regnade lite till.
Vi gick, gick fel, gick fel lite till o gick.
På kartan såg vi att hovstallet låg på samma håll som vi skulle, vi följde all hästskit bara så kom vi rätt! :)


Till sist nådde vi slutdestinationen för dagen, Historiska Museet.
Alla var blöta o frusna men vid gott mod (förutom dottern som slände sig handlöst på varenda stol/soffa/bänk)
Jag har dock ett klagomål på deras Café, fyyy f-n vad borden var ÄCKLIGA!
Samtliga bord var helt klistriga/flottiga av gammal fika :(((




På kvällen efter middagen på hotellet bjöd blivande maken oss på McFlurry..försvinnande gott!


Sista dagen skulle vi till Gröna Lund, när vi kört förbi en kö (till ingången) som var ca 2 km lång så beslutade vi oss för att dra ner till Liseberg istället.
Hur orkar någon alls att stå i sådan kö!?
Detta visade sig vara ett bra beslut, inga köer, barnen hade ur-kul o självklart vann vi choklad.


Mitt intryck om Sthlm:
* Av alla människor jag frågade om hjälp med vägbeskrivning, tunnelbana mm så mötte vi 1 (!!!) hjälpsam trevlig person. Resten var dryga o direkt otrevliga.
* Shiiit vad stressig stad o folket halvspringer hela tiden! Varför springer ni??
* Grått grått grått.
* Ingen fattar/vill inte fatta skånska?


Jag ville visa barnen vår huvudstad, DONE!
Nu kommer givetvis Stockholmare att sura på mig o det är helt ok, ni kan ju tracka mig för att jag är lugn, vänlig o hjälpsam i min gröna vackra stad som dessutom blivit korad till Sveriges trevligaste! ;)


Efter detta inlägg skaffar jag hemlig adress o inbrotts/överfallslarm o livvakt, kan tänkas att stockholmarna anfaller..

Nästa inlägg kommer att handla om vår målar-maraton här hemma.

Ha en skön kväll alla!



8 kommentarer:

pysseltanten sa...

Håller heeelt med dej, ang Hbg...=)))
Måååste bara kommentera ditt förra inlägg...sådär e det EXAKT i vår familj oxå...
Jag gillar att duka fram en buffe, medans maken envisas med att duka fram på hela bordet...TILL INGEN NYTTA!...Vet inte vad det e med ungar nuförtiden...de äter skitdåligt emellanåt...Så då undrar man ju...var får de sin ENERGI ifrån?..Jag menar till att tetas med varann...haha...
Ha de gött o välkommen himm...=))
Kraaaamizar Git

Sirpa sa...

Hej Git!
Du är bara så rolig!
Halloo, hur ska jag klara mig, är kvar i Stocholm! Provar tar mig hem imorn...buss, pendeltåg och tåg, hoppas jag behöver inte fråga efter vägen:)Och regnet här, UHU!
Har det bra!
Kram Sirpa

Nattmia sa...

Brahehus heter ruinen vid Vättern ;-)

Tänk att det du skriver om Sthlm har jag inte alls erfarenhet av.. Trevliga hjälpsamma har alla varit när jag varit där, och de flesta har förstått min enormt fula Blekingska.. Stressen många har berörs jag inte av utan blir än mer lugn av att andra stressar :-D
Men Grönan tycker jag inte ngt vidare om så ni gjorde helt rätt som drog ner till Liseberg istället, mycket roligare och mycket mer vackert :-)

Ha nu en bra start på veckan..

Kram Mia

Emmas utsikt sa...

Hahahaha så skojigt. Eller jag inte att du tyckte folk var sura, men jag känner ju igen mig lite från barndommen när vi var i Storstaden. Nu har jag ju bott där i flera år och mina bröder bor där, så jag älskar Sthlm. De stressiga otrevliga får man bara ignorera.

:)

Carina sa...

Hahaha....du är ju för skööön! Jag är själv Stockholmare men numera Hjo-bo ( Västergötland ) och vet du vad, när jag åker upp till min "gamla" hemstad så har jag oxå stött på en del dryga människor, hu jag hoppas inte jag är det. Jag är stolt Västgöte sen 1998 men får ändå frågan om jag är en 08....puh.
Ha det gott och sköt om dig!
Kram Carina

Vita Falkens Lantliv sa...

Hahaha ja det är tur att vi andra är så mycket trevligare:)))
Hemskt att dom måste springa så hela tiden, men dom har väl eld i röva.

Skönt att vara hemma nu då?!

Kram Susanne

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är synd när man råkar på fel människor och det är synd att det regnar när man är iväg på utflykter. Men, det jag är imponerad av är era "skutt" över den nedre delen av Sverige...jag menar Helsingborg-Gränna-Stockholm-Göteborg-Helsingborg om jag förstod det rätt?!

Ha en fin vecka!
Kram,
Regina

Livet på Berget sa...

Brukar bli behandlad väl där faktiskt även om folk verkar tro att jag är lite trög bara för att jag pratar lite (ok kanske inte så jätte lite) brett och sakta. Kanske hjälper det att som jag se lite förvirrad och lite lätt uppskrämd ut, usch det är så mycket folk över allt.
Ni verkar haft en bra tripp annars.
Ha de gott!
Kram
/Sara