onsdag 5 maj 2010

Dagens i-landsproblem, hjälp!!

Igår såg jag något litet svischa förbi, febrilt letade jag efter vad det kunde vara.
Trodde att det kanske var vårt nya husdjur Spiderpig  *ryyyser* som gjort nät i taket och nu planerade att svinga sig mot min hals för ett dödligt bett!
Dock är ju Spiderpig allt annat utom liten *ryyyser igen*

Nu när jag skulle titta till den nya växten (den där som öppnar o stänger sig) så såg jag de små "svischarna" i farten-Blomsterflugor eller bananflugor  eller vad man nu kallar dem.
De bor i växten o suger ut all näring och får den lilla växten att må dåligt!
:(((
HUR får man bukt på dessa?? Alla tips emottages!



Dottern sparar till en system-kamera.
Hon gillar att fota och lyckas alltid ta häftiga och ovanliga bilder.
Talangfull människa det där.

Kramen till alla o tack för alla lyckönskningar ang inlägget nedan, såg ni att han svarade?? ;)

7 kommentarer:

Emmas utsikt sa...

Jaaa! Klart han sa JA! :)

I förhållande till bananflugor kan man pröva att sätta fram lite rödvin, de druknar där. Släng ut all gammal frukt och håll riktigt rent så försvinner de ganska fort.

Skitflugor är vad det är...

kram!

sylvia sa...

hei,
ja støtter det med å sette frem rødvin,de drukner,ta gjerne litt zalo i,da blir det klissete.
ønsker deg lykke til,
klem fra sylvia

Husmys sa...

Ja de är inte roliga de där flugorna.
Jag brukar blanda vinäger,vatten,saft och några droppar diskmedel i en liten skål, de lockas dit av vinägern och saften och fastnar sedan av diskmedlet.
Grattis även till ditt lyckade frieri!
Kram Anneli

Luiza sa...

Hahahaha, han är bara för go, din blivande man. Så jäkla sköna människor ni verkar vara.
Skulle vilja att min man läste och kommenterade ibland, men icke =)...Önsketänkande.

Han svarade ja, han talade om att ni har rosa koppel och ni kanske ska gifta er på donken.... Tihi, så romantisk han är.

kan tyvärr inte hjälpa dig med din blomma och dess ohyra, men hoppas du blir av med dem...

Ha det bäst,vännen.
Kram/
Luiza
PS. Fick du mitt trista mail för en tid sedan? Eller skickade jag det till en annan stackare =)...

Tina sa...

Hej hopp där. Du har så underbar humor!!!!
Bara älskar att få ta del av dina äventyr.
De där flugorna ja.. suck.. hopplösa.. jag fick ett bra tips för längesedan som funkade.. men har tyvärr glömt bort det.. men ta dammsugaren & dammsuga upp dem =)

Varm kram Tina

NataljaOblonskaja sa...

De där flugorna är inte trevliga, jag brukar inte göra så mycket åt dem, de försvinner ändå till slut. De brukar inte göra så mycket skada, inte vad jag märkt i alla fall.
Ser att det snart bär av till kyrkan?? eller?? Själva gifte vi oss borgligt, tråkigt och oromantiskt. Det var mest för att vi alla skulle ha samma efternamn, ännu oromantiskare:))
Ha det bra.
Camilla

Livet på Berget sa...

Bananflugor gillar saft. Sätt saft i glas lite här och där och sätt sedan diskmedel i du drunknar det. Ättika kan man göra på samam sätt med har jag hört.
Lycka till!
Kram
/Sara