lördag 27 mars 2010

Till blivande makens försvar..



Mitt senaste inlägg rörde visst upp lite känslor..
Man kan tro att JAG är den som gör allt härhemma.
Förr var det så..INNAN jag träffade blivande maken.

Men nu är det andra bullar!

Blivande maken är pysslig o har det "scannande ögat" som vi kvinnor oxå har.
Han scannar läget/hemmet o går till attack :)

Den som gör mest här är nog faktiskt han..
Ibland är han dock bortrest i jobbet och då tar jag över.

Här har vi inga könsroller, här kan vem som helst tvätta, laga mat, hämta /lämna barn, handla mm.
Dock har vi vissa "egna" sysslor:

Makens: Mangla, baka, matteläxor, bilarna, se snygg ut, renovera.

Mina: Stryka, sy, pynta inreda, blommorna, korv stroganoff.

Jag är något av en udda feminist, jag förstår inte varför vi kvinnor har en egen dag!?
VEM har kommit på det..en MAN?
Kvinnodagen=seså lilla gumman, nu fick ni en egen dag iallafall..
Jag kan inte heller för mitt liv förstå eller acceptera att män FORTFARANDE år 2010 har högre lön för lika arbete.

Varför?!

Ha en skön lördag alla, idag ska jag iväg o fixa naglarna medans maken renoverar..DET kallar jag jämställdhet! ;)


6 kommentarer:

Nattmia sa...

Här har vi det ungefär lika som ni.. Jag gör det jag är bra på och han det han är bra på sen om det känns som att det ena skulle vara med kvinligt än det andra skiter vi i :-)

Ha nu en bra fortsatt lördag..

Kram Mia

Elsa och Helena sa...

Den bilden är för härlig! Jag har den också på en nyckelring!!
Kram Helena

Livet på Berget sa...

Hhahaha jag du jag har jobbat inom ett mansdominerat yrke i 12 år och har hittills varken sämre lön eller känner mig dåligt behandlad och det beror faktiskt på att jag råkar vara en fena på mitt yrke. Någon egen dag behöver inte jag heller, tycker att alla dagar är min dag:). Ha de gott!
Kram
/Sara

Tina sa...

Hej hopp där.
Jag håller med dig =)
Min man gör så mycket här hemma oxå. Vi delar på allt. Jag kan gå ut & hugga ved el byta däck på bilen & han lagar mat el dammsuger. Vi gör det som måste göras.
Finns bara ett fåtal saker som min mn INTE gör ( om han inte måste ) det är rensa kattlådorna & städa toan..fniss.. aningen äcklad av det säger han..hihihihi...
Hoppas du mår bra & att du haft en fin helg. Nu är det ju sommartid oxå =) Det gör ju inget =)
Ha en skön söndag vännen.
Kram Tina

Helen sa...

hej!
Ni verkar ha den perfekta fördelningen i ert hem, precis som det ska vara. Var och en gör väl det den är bra på då blir allt bäst och alla mår bra.
Kram/Helen

Ronja sa...

Hej, jag tänkte bara säga att Internationella kvinno dagen uppmärksammar just det du skriver om att du inte förstår.. ojämstäldheten i samhället. inget att gratulera kvinnor för som många tror. Dock så har vi ju i sverige kommit en bit på vägen och det där emot kan man gratulera kvinnorna idag för. Kolla upp vad dagen innebär innan du utalar dig ;P(inget illa menat).