onsdag 20 januari 2010

Why??


Filmen "Dukes of Hazzard" är på tv..

Kalla mig rödstrumpa, feminist eller vad ni vill men varför måste flickor/tjejer/kvinnor vara halvnakna i filmer och dessutom stå framåtböjda med häcken i vädret halva tiden?!

I den och mååååånga många andra filmer och för att inte tala om musikvideor så är tjejerna mer avklädda än påklädda..why går de med på det?


Vad sänder det för budskap till våra döttrar , att man måste klä av sig för att behaga killar?
Vad sänder det för budskap till våra söner, att tjejer ska klä av sig för att behaga dem?
Ni män/killar som njuter av dessa filmer, vad hade du tyckt om det varit din dotter?



Jag är inte pryd, väldigt långt därifrån men man kan vara kvinnlig, sexig o snygg på ett smakfullt sätt och ändå bevara sin värdighet och få respekt på köpet.

Om och när en tjej måste börja droppa kläderna för att överhuvudtaget vara eller bli någonting då har vi inte kommit någonstans alls.

Så för F-N tjejer, behåll kläderna PÅ.
Vi är väl inga utställnings-exemplar?


Efter denna predikan så visar jag bilder på 2 ljuspåsar som jag o blivande maken sytt, den med knappen har han sytt den lilla allkonstnären.
Tänk att vissa bara kan allt, han e så duktig..inte alls irriterande att han bemästrar allt han tar sig för..inte alls..ånejdå..nope...

Kramar till er alla!


13 kommentarer:

Lokki sa...

Flott innlegg med viktige refleksjoner!
Supert, jeg støtter deg på det!!
Og så avslutter du det hele med vakker søm av både deg og din kommende make ❥
- så vakkert, ja aldeles underbart!
Ønsker deg en vakker dag!
Varm klem fra Lokki

Livet på Berget sa...

Jag håller helt med dig! Det där irriterar mig mer och mer ju äldre jag blir (ingen pik nu alls bara reflektion över mig själv). Det känns helt enkelt väldigt olustigt och att man dessutom ska vara supersmal och ha jätte bröst och kajsa anka läppar det är helt hemskt. Mångfald berikar tycker jag och sexighet kommer helt klart innifrån så är det. Ljuspåsarna är ju jätte snygga, vad duktiga ni är!! Ang resa så vet jag inte hur jag ska göra, har väl egentligen inte helt råd nu tänker jag ibland men va fan man lever bara en gång tänker jag nästa dag. När man är den enda i familjen som drar in pengar så blir jag så försiktig. Det känns som att jag behöver en ordentlig buffert om det händer något i huset eller med bilhelvetet som alltid är trasig. Å andra sidan behöver jag miljöombyte känner jag väldigt starkt.
Ha en bra dag!

Kram
/Sara

Emmas utsikt sa...

Hohoho, nu skrattar jag lite. Alltid skönt med en utblåsning på morgonkvisten.

Jag är i teorin enig med dig, men så är det ju så att några tjejer (och killar) faktiskt VILL klä av sig. why?

Tror nog prinsens nya brutta ångrar nog lite nu, eller vad tror du?.

Nu har jag läst i kapp här inne. Och skrattat massor, om ålder, kärringar bakom ratten och annat skojigt.

:)

kram
emma

Luiza sa...

BRAVO!!!!!!

Jag kan inte annat än att hålla med dig!
Och , jo, man kan vara sexig och kvinnlig UTAN att behöva klä av sig nästan alla kläder!
Skulle kunna hålla på hur länge som helst, men jag låter bli...för fridens skull =).

Jaha, ännu ett par fina ljuspåsar. Jag förstår vad du menar med maken, haha.
Helt ortroligt!

Kul att du va inne och tittade lite på mina auktioner. Vissa saker är fina, men allt är inte längre i min smak... Är helt inne på den lantliga stilen nu. Men det ska vara sparsamt möblerat, om jag kan hålla mig till det, haha.

Nu är den värsta veckan , för många av oss, efter jul. Men när det börjar rulla igen, hör jag av mig =). Och det kan du lita på.

Ha en bra dag!
Kram/
Luiza

pysseltanten sa...

Håller FULLSTÄNDIGT med dej...
Halvnakna tjejer ÖVERALLT...
Liiite värdighet har man väl ändå?...
Dessutom får ju dessa filmer tjejer att verka heeeelt BLÅSTA!...

O duuuu...vilken duuktig blivande make du har!..Skitfin ljuspåse juu...jaaa....din OXÅ!...hihi...
Kraaaamizar Git

Smultronlycka sa...

Instämmer helt!!
Så fina ljuspåsar ni pysslat ihop!!Tyget är jättefint!
Ha det gott!
Kram Anna

Sjabbig men chic sa...

Ja, du Git vad ska jag säga. Man blir väl härdad förstås. Klart att du har helt rätt men det är knappt att jag ser de här tjejerna längre och bara det är väl sorgligt i sig. Jag menar att vi kvinnor blir ungefär lika intressanta som en kuliss. Tråkigt. Men det kanske var väldigt, väldigt varmt när de skulle tvätta bilarna? Har du tänkt på det?;)
Jättefina ljuspåsar i alla fall. Ni är händiga ni minsann och hade ni sytt påsar i en Hollywoodfilm så hade ni fått göra det i hotpants;)

Kram Lisa

sylvia sa...

hei.
så sant så sant dette du tar opp her,å de unge lar seg påvirke veldig lett,å hermer å vil være lik de berømte.
husker en nabo jente i 12års alder gikk så stolt i sin bikini langs veien og bort til en bensinsstasjon,de gikk jo sånn i musikk videoer var svaret mamman fikk da hun spurte åssen kan du finne på å gå sånn ,kunne vært farlig..
nydelige bilder fra deg,
klem fra sylvia

Nina sa...

Jag håller med dig fullständigt!!!
Guud vad fina påsar...han kan ;O)
Ha det bra
Kram Nina

Livet på Berget sa...

Hej där. Kylen och frysen har trots hot och lite våld inte startat så nu ska den kasseras. Men det är inte så synd om mig egentligen, har en till kyl och en frysbox i garaget. Jag klarar mig och har bestämt att inte köpa något nytt just nu även om den andra kylen är fuuuuul som stryk. Jag tänker ignorera den totalt. Jag och Mini behöver inte så stor kyl egentligen, jag är nog bara bortskämd med mycket utrymme. Ibland måste man bara lugna ner sig och tänka efter, igår var jag för arg för det.
Summering av läge = allt lugnt och semesterplanen ligger kvar.
Kram
/Sara

Sari sa...

Jag håller med!!! BRA SKRIVET!!

Det känns som om det är evigheter sen jag sist var här.... Jag hinner ju inte med bloggandet just nu....
Jobbet tar för mycket av min tid.... och min ork....
Jag får titta vidare imorgon!
Då är jag LEDIG!! SÅÅÅÅÅÅ SKÖNT!
Go´natt!
Kram Sari

vita zara sa...

Hej
Äntligen,äntligen någon som reagerar, som tycker precis som jag, vi kvinnor går med på alldeles för många förnedringar. Helt sanslöst, man kan snart inte se någonting utan att behöva titta rakt in i någons bak, och det vill man verkligen inte.
Det har inget med prydhet att göra, det är ren förnedring av vårt kön.
Tack!Tack! för att du säger det, någon som äntligen vågar, säga ifrån.
Vi människor skulle så mycket mer behöva få bekräftelser utifrån de vi är inom oss och inte utsidan, och inte för att förnöja mannens världen.
Det är ju dock så att männen styr och de som gör de mesta i filmväg, därav resultatet.
De som ställer upp kan mycket väl vara skadade på nåt vis. Inte veta sitt rätta värde.
Vi kvinnor är visst vackra med kläder på.
Kram Zara

Lilla Provence sa...

Hej Vännen

BRA att du tog upp detta:) För visst är det precis som du säger. Jag vet bara hur mina grabbar 19 o 20 år låter när dom pratar om tjejer: ibland, och då kommer det verkligen inte hemifrån. för jag har lärt dom att det är insidan som räknas,,,,men men jag hoppas dom växer till sig och ändrar tankesättet. fast man vet ju själv i den ålder,,,det var mycket utseende!!! fast inte på samma sätt...oj nu blev d långt.
Ljuspåsarna är fantastiska

ha en underbar helg

Kram Sari