lördag 19 december 2009

Julgodis-dax o pulka-åk.


Världens minsta julkalender, om man tar ett förstoringsglas och öppnar luckorna med en pincett så ser man att de småsmåsmå bilderna är jättesöta!


Idag har vi åkt pulka i stans värsta o längsta backe, när vi kom dit så blev tom barnen skraja o började skylla på höjdskräck, gamla krigs-skador o sus i öronen.
Givetvis kastade jag o blivande maken oss på samma kälke o åkte (man såg dock ej kälken, tror folk undrade hur vi kunde åka så fort..) ...skriket därefter var en blandning av panik-ångest, kill i magen och  enorma ansträngning av att ej kissa ner mig o sambon.

Imorgon ska vi göra Julgodis- kola, marsipangrejor, knäck och chokladflingor..har ni fler förslag??

Kram Kram


9 kommentarer:

Smultron på ett strå sa...

Det måste ha varit fantastiskt kul att åka kälke. Det var längesen måste jag säga, och jag lider också av höjdskräck och krigsskador mm... Förslag på mer julgodis - mintkyssar och fudge, är nästan ett måste. Eller så köper man en aladdin-ask...Ha en skön dag!
Kram Maria

Feelings sa...

Wienernougat och ischoklad...
Det ska vi göra idag, och mintkyssar, och ....massa annat =)

Det låter som att du haft en underbar upplevelse i backen.
Ha en underbar dag!
Kramar/
Luiza

minvitamin sa...

Med risk för att verka tjatig...vadå verka...!!?)
Att börja dagen med att få höra om eran kälkfärd...hohohaha.Ni "gjorde" säkert dagen för många där i backen!
Mmmm,gott med julgodis.Ett tips;köp en påse med puffat ris(heter det så?)Lätt(!) att bära hem.På den finns ett recept på riktigt smarriga "ris-chokladkakor".Snabbt,enkelt och fettbildande!
Kramar/S

sylvia sa...

ojojoj.
for en opplevelse da,
så herlig,
nydelig kalender,å så smått,
vi har fått såååå masse snø i natt,bor i snø hytte på en måte..
hihihi.
ønsker deg å dine en herlig søndag.
klem fra sylvia

"anntherese" sa...

Ser att du gillar heminredning. Då kanske min site är något för dig? På anntherese.se kan du välja bland unika och annorlunda motiv att dekorera ditt hem med. Fototavlorna passar utmärkt som present eller julklapp till den som gillar heminredning och design! Jag säljer även vackra vykort och inspirerande fotoböcker. Välkommen in på ett besök!

Lantliv sa...

Ha vilken syn...jag skriker också en massa....Massa godis...mums....vi får nog fixa det under ledigheten....hinner inte innan jul! Få bli köpegodis till julafton!
Ha en underbar härlig jul och ett gott nytt härligt år,
kramis Anne-Lee

Livet på Berget sa...

Hihihi underbart med pulkåkning! Var just inne hos Norrigården och hon hade gjort nått enkelt (gillar ju jag) man krossade polkagrisar och smälter vit choklad. Blandar ihop det och sätter i små formar.
Lycka till med godisbaket.
Kram
/Sara

Sari sa...

Vilken härlig dag det låter som ni haft!!!
Kälkåkning och julgodis!!
Här gjorde vi knäck härom dagen. På n
ätet hittade jag tipset om att använda ischokladformar till knäcken. Men det funkade ju inte alls... Knäcken sitter som berg i formen.... Tänk att jag nog aldrig blivit helnöjd med just knäcken... Vad gör jag för fel...??
Hoppas ni lyckades bättre!
Jag önskar dig och din familj en riktigt
God Jul!
Kram Sari

märta sa...

Låter härligt med pulkaåkning!
Har just gjort kanderade mandlar, riktigt gott.(buffe 2002, finns på ica.se) Lycka till med julgodiset, jag ska nog prova polkagrisar o vit choklad.
Ha det så gott men ät inte för mycket gott!
Märta